Crònica del IV Congrés Nacional de Científics Emprenedors



Per Maria Gelabert (LinkedIn)

Aquests dies el Cosmocaixa s’ha convertit en el centre de les mirades de molts científics en motiu de la celebració del IV Congrés de Científics Emprenedors, organitzat per Science & Business Events Management i l’ AEEC. Han sigut dos dies intensos on s’ha parlat del sistema innovador que acompanya als emprenedors científics, i de claus per a bioemprendre.

Per començar ens hem de preguntar què significa ser un científic emprenedor. Una vegada vaig sentir a algú que definia el desenvolupament d’un projecte biofarmacèutic com el fet d’anar caient des de dalt de l’Empire State i a cada pis treure el cap per la finestra per a dir “de moment vaig bé” (sento no poder citar l’autor, ja que no el recordo). El cas és que és una bona metàfora també pels emprenedors, que tan sols poden explicar que de moment “els va bé”, i no saben què es trobaran quan arribin a baix. A partir d’aquí hi ha moltes maneres de definir-ho però bàsicament ens podem quedar amb què un emprenedor és una persona que valenta i que tot el camí està basat en incerteses que s’han d’anar superant de mica en mica. A més, Xavier Marcet (CEO de Lead to Change), a una de les taules rodones que s’han celebrat, ha volgut remarcar que un emprenedor no és sinònim d’empresari ja que es diferencien pels seus objectius. Un emprenedor ha de demostrar que la seva idea aporta alguna cosa però no té per què lligar amb el que necessita la societat. Aleshores haurà de comunicar-ho per a que sigui atractiu per a un empresari, que és el que ho farà arribar a la societat.

En la primera jornada les taules rodones han girat al voltant de la comunicació (Nous formats d’innovar i comunicar per a emprenedors científics) i sobre el finançament (Finançament de startups científico-tecnològiques). Els dos temes van lligats en el fet que per a aconseguir finançament és important presentar-se de forma atractiva. Mònica Moro (responsable de comunicació, e-business i RSC del Grup Menarini) ha explicat la importància de construir una identitat, fer-se visible i amb això aconseguir una reputació. Pel que fa al finançament destacar un missatge de Lluís Pareras (director de Healthequity). Ha parlat del Darwinisme en aquest àmbit, i és que no totes les idees poden arribar al final de manera que és important parar en el moment adequat. Aquelles que tenen més probabilitats d’arribar lluny són les que tenen un camí regulatori definit, que formen part d’un projecte sòlid i validat. Finalment també s’ha parlat de quin finançament és més idoni per a cada etapa i tipus d’empresa biotecnològica. Pel que fa a la resta d’aquest primer dia hi ha hagut una gran varietat d’activitats. S’han fet presentacions de elevator pitch davant d’inversors, i a la tarda workshops sobre diferents temàtiques.

El segon dia ha començat girant al voltant de la transferència tecnologia (Tech transfer. De la I+D a la consolidació empresarial). La taula rodona, moderada per Jordi Naval, ha sigut dinàmica i interessant. Un dels temes que s’han comentat ha sigut la manca de transferència: publiquem molt però els papers no donen solucions si no es transfereix la tecnologia. També s’ha parlat de la diferència entre emprenedors i científics. Luís Ruíz (CEO Spherium Biomed) ha comentat que no tots els científics han de ser emprenedors. Si ho són, hi ha una oportunitat, però si no es tenen característiques emprenedores, no és un problema. Aleshores hi haurà la responsabilitat de transferir la tecnologia o trobar un emprenedor amb qui fer equip per a tirar endavant la idea. La resta del matí ha girat al voltant de l’emprenedoria (De la teoria a la pràctica. Experiències en emprenedoria de base científica i tecnològica) i finalment sobre innovació (Innovació 6.0). 

En conclusió, han sigut dos dies intensos en que s’han tocat molts temes d’interès per a científics emprenedors però també per científics d’altres àmbits. S’ha parlat d'emprenedoria en general però també de com fer un projecte atractiu, com aconseguir el finançament i sobre innovació; s’ha fet broma amb l’actuació de Big Van i s’ha fet Networking en els coffee breaks i speed dating. I tot això s’ha d’agrair a l’equip organitzatiu que ha fet una feina magnífica i a tots els sponsors que han col·laborat fent que tot això fos possible. Moltes gràcies.

 

Etiquetes de comentaris: ,